Lange busritten,regenwoud, Gletsjers en walvissen! - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Ingrid Vroman - WaarBenJij.nu Lange busritten,regenwoud, Gletsjers en walvissen! - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Ingrid Vroman - WaarBenJij.nu

Lange busritten,regenwoud, Gletsjers en walvissen!

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

21 Mei 2014 | Nieuw Zeeland, Kaikoura

Mijn vorige bericht eindigde met dat ik een tour had geboekt! Zoals alles hier in New Zealand, is het niet heel goedkoop.. En ook deze tour was redelijk duur, maar als je het vergelijkt met de andere tour die weer een ander stuk van NZ zou laten zien was deze een koopje.. Maargoed, dit is een van de dingen die je gezien moest hebben en ik eigenlijk ook best wel benieuwd naar was.. De dag afgelopen met een drankje in het café waar ik s middags mijn verslag had bijgewerkt, en toen ik daar helemaal vriendloos aan de bar zat, besloot ik maar gebruikt te maken van het happy hour en een wijntje besteld.. Gelukkig nu maar $5 ipv $9! Dus kom maar op met die wijn! De gast die naast me zat, vroeg of ik even op z’n spullen wilde passen terwijl hij even naar de wc ging, geeen probleem! Bleek dat hij Nederlands was en zo hebben we heel de avond nog gezellig zitten praten (en drinken, althans ik wel, hij moest nog rijden) De volgende morgen ging de wekker weer vroeg! Op naar Milford Sound, de bus vertrok om 6.45 am en we zouden ’s avonds pas weer thuis zijn.. Een lange dag voor de boeg dus! Helaas was het gratis ontbijt nog niet klaar, dat was pas klaar om 7 uur dus moest ik weer een morgen leven op alleen wat crackers! Ach na een tijdje ga je daar wel aan wennen! Na 2 uur rijden hadden we de eerste stop in Te Anau, op dit tijdstip van de dag was het nog vrij rustig en besloot ik maar om even wat eten te kopen voor die dag.. Daarna snel een lekkere blueberry muffin gekocht bij een klein wegrestaurantje en besloten dat dat mn ontbijt was! We vervolgden onze reis verder naar de fjord, want milford Sound is een fjord, en onderweg stopten we meerdere keren om foto’s te maken van de prachtige omgeving! De weg er naartoe beloofde al veel! Het mooie landschap was overweldigend en daardoor kreeg ik nog meer zin om straks op een boot te zitten en het vanaf het water te zien! Rond een uurtje of 1 kwamen we aan bij de fjord en werden we naar de boot begeleid! Het zonnetje scheen, de lucht was blauw……….. en de zeehondjes en dolfijnen zwommen vrolijk in de zee… Haha, ja we vertrokken vanuit de aanlegplaats en als eerste zagen we al direct dolfijnen! Heeel gaaf om die beesten weer eens te zien! Jammer genoeg was het maar van korte duur, want ze waren snel weg. Maar de dolfijnen kan ik weer afvinken op mn wildlife list van deze reis! Mitre peak, een van de meest gefotografeerde bergtoppen van NZ, ik snap waarom… En zeker met dit weer, echt zo mooi! Maarja toch, het blijft een berg ;) Ik kon meer genieten van de omgeving en van de mooie watervallen! Wat echt heel erg mooi was! De terugreis alleen maar geslapen eigenlijk. Totdat ze een hele leuke film opzette, the fastest indian! Doet me denken aan thuis en aan mn motor, pff die mis ik wel als ik deze mooie wegen zie! Zou graag een rondje rijden. Bij aankomst in Queenstown snel naar het hostel gegaan even wat spulletjes opgehaald en daarna naar de Ballarat gegaan om de foto’s op de laptop te zetten en even wat dingen te regelen voor de volgende dag! Na een paar wijntjes dacht ik ook nog even gezellig te skypen met thuis! Haha was erg gezellig, en ze konden goed merken dat ik al wat op had!
Vrijdagochtend, je zou zeggen bijna weekend.. Maar het weekend stond vol gepland met reizen! Vandaag zou ik met de bus van Queenstown naar Franz Josef gaan. Als je het opzoekt op google maps zegt ie dat het maar 4,5 uur rijden is! Maar met de bus is dat natuurlijk anders! Want met de bus deed ik er zo ongeveer welgeteld 8,5 uur over! Maar bij veel mooie plekken stopten we ook om mooie foto’s te maken.. Dat is wel een pluspunt, maar het blijft toch een lange dag! Zoals bijna alle wegen in NZ zijn ze niet recht, en is er om de zoveel meter wel een bocht te vinden. En zo ook bij deze busrit, het bracht je door het regenwoud van NZ.. Regenwoud, JA regenwoud! NZ heeft namelijk ook een regenwoud, en dat komt doordat alle contineten vroeger aan elkaar vast zaten. Vandaar dat NZ ook een klein stukje regenwoud daaraan heeft overgehouden! Een prachtige rit, en moet zeggen dat ik ondertussen al gewend ben aan de rijstijl.. Vooral al die bochten daar raak je wel aan gewend als je in een bus zit! Rond ongeveer 4 uur kwam ik aan bij mijn hostel en heb ik direct een transfer naar de gletsjer geregeld, omdat ik hier maar 1 nachtje zou slapen en ik toch nog een glimp van de gletsjer wilde zien! Rond kwart voor 5 werd ik opgehaald en ben ik als een idioot naar de gletsjer gaan lopen (daar doe je normaal zo’n 1,5 uur over, heen en terug). Maar ik had te horen gekregen dat als je redelijk aan het einde naar rechts zou gaan en een heuvel zou opklimmen dat je dan beter zicht had over de gletsjer.. Nou ik dacht dat er geen einde aan zou komen! Het begon al schemerig te worden en op het pad lagen veel losse stenen, dus ik moest ook nog eens goed opletten waar ik liep! Bijna bij de “heuvel” aangekomen, hangen er grote dikke wolken voor de gletsjer, dus besloot ik het hier maar bij te laten en weer snel terug te gaan, had nog een half uur over…. Want ik zou om 6 uur daar weer worden opgehaald. Bijna bij het einde besluit ik toch nog snel een blik te werpen op de plaats waar de gletsjer moet zijn en natuurlijk zijn de wolken weg en kan je wat zien… Maar foto’s maken lukte niet meer want het was te schemerig… Heb ik weer -_-!! ’s Avonds lekker vroeg naar bed gegaan en een beetje comfort opzoeken, zo’n bus is ook niet alles en morgen (zaterdag) stond er een busrit van 10 uur op het programma! LEUK……
De wekker gaat, en ik ga snel al mn dingetjes pakken en proberen om in mn backpack te krijgen.. Gelukkig past alles, naja alles, naast mn gewone rugzak die ik ook nog meezeul heb ik ook nog een plastic tas met boeken, oplader, tijdschriften en ga zo maar door en ook nog een tas met mn eten erin… Een pakezel is er niks bij, dat zouden ze thuis zeggen! Maar we zitten toch in de bus dus we hebben er vrij weinig last van! Ik stond netjes buiten te wachten, 10 minuten voor vertrek (8:40)… Nog snel even geskyped met thuis en ondertussen aan het wachten op de bus… Maar die kwam maar niet opdagen… 9 uur, nog niks hij zou er toch echt om 8:50 moeten zijn, dan nog maar wat langer wachten! 9.10 nog steeds geen bus, fack ik heb mn bus toch niet gemist? Hoe kan dat nou ik stond hier al veel vroeger… NEEEE, dikke stress en thuis zeiden ze dat de bus vast een beetje later zou zijn.. Uiteindelijk zag ik de bus aankomen, maar die reed zo door.. Hmm misschien komt die nog terug?? Gelukkig rond 9.20!!!!! stond die dan eindelijk voor bij het hostel en kon ik mn tas in de laadruimte gooien! Gelukkig hadden we de verloren tijd snel ingehaald, want die buschauffeur reed als een idioot! Onderweg kwamen we langs een cafeetje, vaste stop op deze route.. Populatie van het dorp: 2 mensen… Zij runnen het café en daarbij ook een klein winkeltje wat voornamelijk possumvellen verkoop. Deze beesten hebben NZ helemaal overgenomen, er zijn er zo’n ongeveer 90 miljoen van. Dus als je er 1 ziet, rij er gerust overheen.. Oh ja, om zeker te weten dat die dood is rij er dan nog een keer overheen! Grappig, want normaal zou je zeggen ik trap op de rem, maar nee hoor hier in NZ geven ze gas bij als ze zien dat het een possum is! En in het buurland zijn de possums beschermd, typisch maar echt waar! Al wat stops verder komen we aan in Greymouth, de plek waar de helft van de mensen de bus verlaat om op de trein te stappen naar Christchurch! Ik blijf lekker stug zitten want ik heb nog een lange weg te gaan… Zo’n 5 uur ongeveer! Bij het verlaten van Greymouth staat er een bord, Nelson 321 km.. Ohh dat valt wel mee! Ja natuurlijk valt dat mee, maar als je geen snelweg hebt en geen rechte wegen duurt het toch redelijk lang.. Zo af en toe dan toch maar mn ogen sluiten en wat slapen! Onderweg nog gestopt om wat boodschappen te doen en bij de Pancakes Rocks! Super mooi om te zien, hoe door de kracht van het water blowholes ontstaan! Even wat foto’s gemaakt en weer verder in de bus! Het werd al wat donkerder dus ik moest proberen om wakker te blijven, want de buschauffeur had z’n reisstijl nog niet aangepast en de wegen waren nog steeds niet recht! 19:45 Nelson, eindelijk rechte wegen en wat ben ik blij, laatste stuk zo misselijk als wat! Iets voor 8 word ik door de vriendelijke buschauffeur afgezet bij mn hostel! Bij het inchecken wordt er aangekondigd dat er over een paar minuten de warme chocolade pudding wordt geserveerd!! HMMMMM daar heb ik wel zin in, dus snel mn tas op mn kamer gedumpt en rennend naar de keuken gegaan… Ik had honger! Eerst het toetje dan maar en dan het hoofdgerecht, noodles! Lekkere combi, maar dat maakt niet uit zolang het maar eten is! De volgende dag lekker uitrusten, want ben moe!
Zondag alweer, de dagen vliegen voorbij! Alles op het gemakje en lekker niks doen.. Eigenlijk wil ik op de fiets naar het strand om daar lekker te gaan zitten en mn boek lezen, maar helaas moet ik een helm op bij het fietsen en zie ik daar zo tegenop dat ik het fietsen naar het strand maar achterwege laat en dat ik samen met een Zweeds meisje naar de haven van Nelson ga! Een eindje lopen maar vervolgens heerlijk op een bankje in het zonnetje gezeten! 19 graden, heerlijk toch! Na de kou in Queenstown kon ik wel wat warmte gebruiken! Smiddags niet veel gedaan en ’s avonds zat ik rond 8 uur weer klaar voor de pudding ( is eigenlijk een warme cake)! Het werd ook wel eens tijd om wat kleren te gaan wassen, want ik had eigenlijk niks meer over, dus ging ik maar eens kijken of ik met de wasmachine overweg kon! En gelukkig alles was schoon, toen de droger… Hopen dat er niks krimp, maarja het moet drogen! Dan maar op hoop van zegen dat er niks krimpt! Het resultaat: ALLES GEWASSEN/DROOG/SCHOON en zonder dat het is gekrompen! Schouderklopje voor mezelf! Weer een overwinning, haha! ’s Avonds gezellig met andere rond de tafel gezeten om vervolgens te kijken of er nog meer richting Kaikoura zouden gaan.. En gelukkig was er wel 1 iemand van plan om daar naartoe te gaan !
Maandag alweer, vandaag 2 weken geleden stapte ik ’s avonds het vliegtuig in om na 40 uur aan te komen in NZ. Lijkt al veel langer geleden, ik heb al zoveel gezien en al zoveel afgereisd! Maar dat in het achterhoofd, ik had nog niet veel strand gezien en het strand lonkt wel echt! Dus toch maar naar het strand, maar NO WAY dat ik ga fietsen met een helm op, dus dan maar gewoon te voet! Ach 4 km is ook niet zo ver! Tenslotte ik doe alles te voet! Dus na ongeveer een uur, kwam ik aan op het strand van Nelson! Mooi strand, alleen vervelende zeemeeuwen! Elke keer als ik mn tas open deed kwamen ze op me af.. Heb ik weer! Dus ook op het strand heb ik nog veel gelopen. Gelukkig wist ik toch een plekje te vinden waar ze de inhoud van mn tas (zelfgesmeerde boterhammen met salami) niet ruiken! Dus daar heerlijk nog even op het strand gelegen en genoten van het heerlijke weer! Na 3 uur op het strand had ik het ook weer wel gezien! En besloot ik om weer terug te gaan, moet natuurlijk ook weer een uur terug lopen. ’s Avonds zat ik stipt om 8 uur weer aan tafel om weer lekker te genieten van de warme pudding met ijs! Wat is dat lekker! Daarna nog gezellig gepraat met andere backpackers en wat nummers uitgedeeld, want 1 zouden we nog tegenkomen in Picton! Aan het eind van de avond toch maar weer die backpack inpakken! Ik had zo’n zin om naar Kaikoura te gaan, DE plek om walvissen te spotten! Maar moest helaas wel weg uit dit leuke hostel, en ik moest de warme pudding verlaten!  Laatste nachtje dan maar goed slapen, althans dat dacht ik… Kamergenoot vergeet de sleutel dus had zichzelf buitengesloten terwijl ik al lekker in bed lag.. Andere kamergenoot komt laat binnen en gaat film kijken, het brandalarm gaat af (2 am) en zie dat mn ene kamergenoot nog steeds een film aan het kijken is en doordat het brandalarm afgegaan was en door het licht van haar laptop kon ik moeilijk in slaap komen. Jawel, het brandalarm gaat nog een keer af! You must be freaking kidding me?!?! Leuk dat je kamergenootje erop reageert en vervolgens keihard begint te snurken….. Oke, dan maar poging doen om nog wat te slapen! Niet veel later ging de wekker weer en moest ik alles naar beneden sjouwen en alvast wat boterhammen smeren voor onderweg! Helaaaas, werden we niet opgehaald bij ons hostel en moesten het Zweedse meisje en ik lopend naar de busstop, gelukkig weegt mn backpack niet meer dan 15 kilo en had ik nog 3 andere tassen… Oh ik hou ervan, zeker op de vroege morgen…. Puntje bij paaltje, heerlijk verhit de bus in..
12.00 Kaikoura! Yes finally, onderweg zoveel geslapen.. Voor wat je kon slapen, hadden namelijk nog een overstap in Blenheim en vanaf daar was het nog maar 2 uur.. Maar toch heerlijk geslapen . Bij de I-site hadden we snel een whale watch excursie geboekt en vervolgens werden we gelukkig weer bij ons hostel afgezet! Spulletjes weggezet en zijn we gaan wandelen. Een trek over de peninsula van Kaikoura.. Een wandeltocht van zo’n 3 uur, waarbij je langs een furseal colony kwam.. En ja hoor, recht op het pad lag een dikke vette furseal! Was wel even schrikken aangezien hij expres om de hoek was gaan liggen! Altijd leuk om deze beesten te zien en om er foto’s van te maken! De tocht was mooi en zoals overal in NZ hadden we mooie vergezichten! Mn voeten voelden het helaas wel en ook mn benen wilden niet meer! Dus ’s avonds lekker in mn nieuw-zeelandse trainingsbroek op bed gezeten en foto’s bekeken van de hele reis! Al zoveel foto’s gemaakt, belachelijk gewoon! Lekker vroeg naar bed en de volgende dag zou het dan eindelijk zover zijn! WALVISSEN kijken! Jeeeej i’m so excited!
Woensdag, Whale day! Vroeg op, want we moesten naar het dorp lopen.. Ook weer een half uur lopen! Bij aankomst bij het whale center eerst een korte veiligheidsbriefing gehad en rond 11 uur zaten we op de boot! Ik had van de voren een motionpil ingenomen, just to be sure! De zee was hartstikke rustig, dus achteraf had ik het helemaal niet hoeven doen.. Maar ik ben wel blij dat ik het had gedaan… Ze zeiden dat we een goeie kans hadden om walvissen te zien, en als we niks zouden zien dat we dan 80% van ons geld zouden terug krijgen! Altijd wel fijn om dat te weten! Na de eerste stop op zee en een beetje om ons heen gekeken te hebben was ik nog altijd vol goeie moed! Na de 2e en 3e stop werd het steeds minder! Totdat we opeens terug naar binnen moesten omdat ze een walvis hadden gespot! Wij als een idioot naar binnen en de boot op volle vaart naar de walvis, natuurlijk als wij net aankwamen ging die onder! Zul je altijd zien, ik heb ook altijd pech! De kapitein zei vol goeie moed, ach maar naar deze was ik niet aan het luisteren dus er zitten er nog in de buurt! En we gingen met volle vaart weer terug! Net zoals een andere boot, (goed teken!) en jawel opeens waren ze daar! 2 potvissen (sperm whales) naast elkaar!!!! Heel bijzonder, omdat ze eigenlijk nooit samen jagen… Er waren mensen aan boord met mega lenzen, en ik denk dat ze de mooiste foto’s hebben! Maar ik heb ze ook hoor! Nadat we de tail onder hadden zien gaan, wisten we dat ze niet meer naar boven zouden komen en konden we weer naar binnen gaan! Eenmaal weer in de boot zeiden ze dat er orka’s gespot waren! WOOOW, mn dag kon niet meer stuk! De boot weer op volle vaart richting de orka’s.. Het duurde even voordat hij zich liet zien! Maar toen hij eenmaal z’n vin had laten zien, bleef die maar naar boven komen! Wat een machtig beest is dat om te zien, echt super gaaf! Ik raad het iedereen aan!!! Nadat de orka weer voor langere tijd onderwater was gegaan gingen wij weer terug richting de kust. En na nog geen 20 minuten waren we weer aan wal! Ik kon die smile maar niet van mn gezicht krijgen, zo blij was ik! Echt geweldig! Totdat we besloten om naar de winkel te lopen, er kwam geen einde aan de weg… Gelukkig hadden we de supermarkt gevonden en snel onze boodschappen gedaan.. Maar men, wat een wandeling.. Bij aankomst in ons hostel ging het Zweedse meisje kijken, en bleek dat we in totaal weer zo’n 8 kilometer hadden gewandeld!! Alsof ik nog niet genoeg had gelopen.. Daarna lekker wat eten gekookt, weer pasta.. En nu weer mn backpack inpakken want morgen gaan we weer verder naar Picton! Op naar weer een leuk hostel, waar ze ’s avonds warme Apple crumble serveren!! Jammie, heb er nu al zin in! En oh ja, zo ongeveer naast ons hostel zit een Dutch bakery! Dat betekent, speculaas/boterkoek en ga zo maar door! YES, kan niet wachten!
Dikke kus uit NZ!

Jullie mogen altijd een berichtje achterlaten!!



  • 21 Mei 2014 - 13:04

    Lisan:

    Hahaha ik heb zó gelachen om de manier waarop je sommige dingen beschreef. Bijna net alsof je naast me zat :)
    Echt suuuper gaaf van die walvissen en die orka's! Moet nu geloof ik tóch nog maar eens even goed kijken naar de foto's die je gestuurd had haha.

    Ik spreek je vanavond! XXXX

  • 21 Mei 2014 - 13:47

    Marjet:

    Heeee Ingrid. Ben even voor je blogs gaan zitten hoor, wat een verhalen! Wat heb je al ver gereisd en een hoop gezien. Zo te lezen is het goed vertoeven daar in N-Z, redelijk weer, leuke mensen en heerlijke warme cake's/ puddinkjes. En dan de whale spotting, super! Zoals je het schrijft lijkt het me een fantastisch land om door rond te reizen. En je bent nog sportief bezig ook, met zoveel kilo's op je rug en zoveel kilometers lopen. Volgend jaar mag je meedoen met de kustmarathon:-) Veel plezier verder! X

  • 23 Mei 2014 - 06:53

    Lia:

    Wat een verhaal. Heb genoten zoals je het opschrijft kreeg ik nog zin in de warme chocolade cake.
    Wat een fantastische dingen zie je. Orca's dolfijn potvissen whaaa dat staat ook nog op mijn lijstje. Als je terugkomt ben je wel in top conditie zoveel lopen en met je tassen zuilen.

    Echt gaaf ben weer benieuwd naar je volgende verhaal en natuurlijk foto's


  • 23 Mei 2014 - 20:11

    Michelle:

    Hee ingrid!!

    Woww!! heb al je verslagen gelezen, en zo te zien heb je al veel gezien en veel gereist!!
    Super leuk om te lezen dat al dat reizen en weinig slaap je excursies en de mooie
    omgeving het goedmaken!!
    vind het super knap van je dat je je avontuur in je eentje maakt!!"doet me denken aan
    mijn eigen reizen/stages"
    Ik wens je nog heel veel plezier toe!!
    en succes met het reizen haha ;p

    Ik ben benieuwd naar je volgende verhaaltje,

    liefs & groetjes uit het hollandse


    Michelle K.

  • 30 Mei 2014 - 12:02

    Anja:

    Hi Ingrid,

    Hoorde dat je terug bent in Queenstown en dat de herfst zijn intrede heeft gedaan. Je vroeg in je 2e verslag om sneeuw ligt dat er nu ook. Heb op de kaart alle plaatsen die je beschrijft opgezocht en zo te volgen veel busritten door berggebied. Voor die mooie uitzichten moet je lange busritten over hebben.
    Veel reisgenot.

    groet,
    ANja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ingrid

Actief sinds 02 Mei 2014
Verslag gelezen: 365
Totaal aantal bezoekers 10308

Voorgaande reizen:

05 Mei 2014 - 07 November 2014

De andere kant van de wereld!

Landen bezocht: