North Island, Te Papa, Vulcanen en rotte eierlucht - Reisverslag uit Tauranga, Nieuw Zeeland van Ingrid Vroman - WaarBenJij.nu North Island, Te Papa, Vulcanen en rotte eierlucht - Reisverslag uit Tauranga, Nieuw Zeeland van Ingrid Vroman - WaarBenJij.nu

North Island, Te Papa, Vulcanen en rotte eierlucht

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

09 Juni 2014 | Nieuw Zeeland, Tauranga

Maandag 2 juni, oh wat vliegt de tijd! 4 weken geleden vertrok ik ’s avonds vanuit Amsterdam naar NZ en nu vandaag vlieg ik vanaf Christchurch naar Wellington.. Om kwart voor 10 ’s avonds kom ik aan op het vliegveld van Christchurch, dat betekend dat ik nog 9 uur moet wachten voordat ik in het vliegtuig kan stappen om even later (50 minuten) weer uit het vliegtuig te stappen en de eerste stappen op het noorder-eiland te zetten. Zoals in mn vorige verslag al vermeld.. Comfortabel was het absoluut niet, op een stoel proberen wat te slapen en dat terwijl ze de airco aan hebben staan… Zijn die mensen gek ofzo? Het vriest buiten, ik had wel wat meer warmte verwacht binnen….
Rond een uurtje of half 5 ben ik gaan inchecken en dat verliep allemaal soepel. Ik had een week van te voren een ticket gekocht voor $61, dat is omgerekend zo’n €37,- En daar zat mn bagage bij inbegrepen, dus een koopje eigenlijk! Goedkoper dan de bus en een overnachting en ook nog de ferry overtocht! Maar daarvoor moest ik wel een nacht op het vliegveld overnachten, dat moet wel lukken.. Om kwart voor 8 was het dan eindelijk zover, de eerste voetstappen op het noorder-eiland. Best wel raar eigenlijk, want ik had nog veel langer willen blijven op het zuider-eiland wat een mooi eiland is dat.. De natuur is geweldig! Helaas geen genoeg tijd, en moest ik wel naar het noorder-eiland, dus nu, maandag 2 juni, 2 weken voordat mn stage begint ga ik beginnen met het ontdekken van het noorder-eiland… Oké nu moet ik ook echt gaan stoppen met het zeggen van het noorder-eiland. Mijn eerste stop is dan ook vrij logisch, Wellington. Nadat ik mn bagage heb opgehaald pak ik de bus naar het stadscentrum en op hoop van zegen dat ik op de goeie plek uitstap! Godzijdank hebben ze wifi in de bus dus kon ik exact volgen op google maps waar ik was en of ik dichtbij mn hostel was… En ja hoor, 1 straat van mijn hostel vandaan was een busstop dus daar kon ik mooi uit de bus stappen en naar mn hostel lopen. Daar aangekomen kon ik gelukkig mn bagage wegzetten en moest ik nog een paar uur wachten totdat ik op mn kamer kon, dus besloot ik maar om de stad te gaan ontdekken. Eerst even wat boodschappen gedaan en even snel wat fruit gegeten. Lekker aan een klein haventje gezeten en genoten van de ochtendzon. Ik liep erbij als een zombie, want na zaterdagnacht niet veel te hebben geslapen en een dikke kater, zondag nacht 1,5 uur was dit echt dramatisch.. En ik zag alleen maar mensen vol energie hardlopen door de stad, het enige wat ik kon denken was, had ik maar IETS van energie. Vervolgens ben ik naar het Nationaal Museum gegaan van NZ, Te Papa! Wat een ontzettend gaaf museum is dat, zooo groot en zoo leuk! Heb nog nooit zo’n museum gezien. Echt GEWELDIG! Ik heb daar een paar uur rondgeslenterd en vanalles over de geschiedenis van NZ geleerd! Na een paar uur in het museum had ik het wel gehad en besloot in om nog even snel naar een I-site te gaan en te kijken of ik daar wat info kon vinden over de trein.. Ik vond wat ik nodig had en besloot terug te gaan naar mn hostel om daarna lekker te gaan douchen en te mn trip te gaan plannen. Want ik had nog niks gepland voor de komende 2 weken en ik moet nog steeds een kamer vinden voor de komende 5 maanden. Bij aankomst snel naar mn kamer gegaan en ben ik gaan plannen, heb een warme douche genomen en contact opgenomen met een meid waarmee ik al eerder had gereisd. Zij zat op dat moment in Taupo en daar zou ik toch naartoe gaan. Ik moest alleen mn busticket aanpassen omdat ik die al had gekocht, dus heb ik die gewijzigd naar Taupo en zou ik de volgende dag afreizen naar Taupo.. Weer 6 uur in de bus, op naar Taupo! ’S Morgens vroeg ging de wekker om 6 uur, ik zou namelijk rond iets voor 7 vertrekken zodat ik rond half 8 bij de busstop zou zijn. Had niet verwacht dat zo warm zou zijn, maar wat verwacht je met en een backpack van 15 kilo en nog een tas met eten en een tas met boeken etc.. Halverwege maar mn vest uitgedaan, want het was veeel te warm. Na een half uur lopen was ik gelukkig ruim op tijd aangekomen bij de busstop en kon ik lekker gaan zitten in de bus. Ik zou willen dat ik kon zeggen dat het een super mooie busrit was, sorry dat kan ik niet! Het enige wat ik heb gezien is de binnenkant van mn oogleden want ik was zo verschrikkelijk gaar dat ik bijna de hele reis heb liggen slapen. Het enige wat ik weet en wat wel mooi was, waren de Flat Hills!
Bij aankomst in Taupo werd ik opgewacht door een duitse vriendin en zijn we samen naar het hostel gelopen zodat ik kon inchecken. Daarna hebben we wat boodschappen gedaan en hebben we ’s avonds samen gekookt en een film gekeken onder het genot van chocolade koekjes en chips! HEERLIJK! Omdat we beiden de Tongariro Alphine Crossing wilde lopen, hadden we deze middag wat informatie gebracht bij de receptie, en besloten dat we de volgende dag de crossing zouden gaan lopen. Dus we hadden al wat voorbereidingen getroffen, zoals mueslibars gekocht en wat eten voor de volgende dag! Na de film zijn we snel naar de kamer gegaan, want de wekker stond om 05:00 en om 5:45 zouden we worden opgehaald om richting een van de zo vele nationale parken te gaan. Ik viel al snel in slaap, want ik had nog steeds een slaap tekort.. De wekker ging akelig vroeg en voor mn gevoel was het nog midden in de nacht, maar we moesten er toch echt uit! Snel alles klaarmaken, dikke kleren aan, want het was boven op de berg -7… Dus veel warme kleding mee. Eenmaal aangekomen bij de start van de tocht (7:30 uur) zijn we maar gelijk van start gegaan. We waren in de bus verteld dat de tocht ongeveer 6,5 uur duurt, maar dan ben je wel super snel. Waarschijnlijk zou je er rond de 7 a 8 uur over doen.. En vanaf 3 tot 4 uur werd je aan het einde van de tocht weer opgehaald. Het is geen ronde, dus je moet het helemaal aflopen. Toen we begonnen aan de tocht konden we nog net de zonsopgang meemaken een mooi gezicht, en het beloofde een mooie dag te worden. En in het eerste stuk zat er zo af een toe een kleine klim, maar dat viel allemaal nog wel mee! Bij de eerste “stop” de enige toilet binnen een straal van 9 kilometer, stopte ik om mn vest uit te doen.. Veeeel te warm, arghhh veel te veel kleren aangedaan en die moest ik nu allemaal weer in mn rugzak gaan meenemen. Niet handig!! Toen we verder gingen zagen we een bord, pfff we gingen de komende paar kilometer stijgen, en niet zomaar stijgen. Zo ongeveer 700 a 900 meter… Ik dacht na de eerste trap al dat ik doodging, een weg terug was er, maar dat was geen optie! Dus we gingen stug door. Vaak dacht ik dat we al boven waren, maar dat was soms nog niet het geval en moesten we nog een aardig stuk omhoog lopen. Eenmaal boven hadden we een super uitzicht over Mount Doom (voor de lord of the rings fans die weten well welke berg dat is :P) En vervolgens kwam de rode crater, de emerald lakes, blue lake en daarna moesten we nog wat kunnen zien.. Maar het werd bewolkt en liepen dwars door de wolken heen, dus er was niks meer te zien! Totdat we weer onder de wolken kwamen. Het einde was in zicht, maar daar hield het ook wel bij op.. Aan het laatste stuk leek geen einde aan te komen, en toen we bij het bordje kwamen van 1,7 kilometer dacht ik dat het niet meer zo lang zou duren. Wat viel het tegen dat we daar zeker nog 40 minuten over deden… Mijn benen wilden echt niet meer en elke keer als ik een trap zag kon ik wel janken. Gelukkig waren we ruim op tijd (15.00 uur) bij het eindpunt en konden we uitrusten en zelfs slapen. De bus kwam niet veel later aanrijden. En daar besloot ik lekker asociaal 2 plekken in beslag te nemen en lekker te gaan slapen. De busrit was zeker nog 1,5 uur dus ook daar kon ik nog lekker slapen! :D Bij aankomst in het hostel eerst een lekkere lange warme douche genomen en daarna gaan koken. Groentes uit de oven, heerlijk! Maar het was veel te veel.. Niet veel later ben ik naar bed gegaan en rond kwart over 9 lag ik alweer heerlijk te slapen. De volgende morgen werd ik dan ook laat wakker en was ik weer redelijk fit! Mn benen deden niet zoveel zeer als dat ik had verwacht. Eind van de morgen naar de bieb gegaan en me maar eens ingeschreven op de Nieuw Zeelandse Marktplaats en op zoek gegaan naar kamers.. ’s Avonds weer lekker een film gekeken met Janne en na de film naar bed gegaan!
Vrijdagmorgen namen we samen de bus richting Rotorua, de stad die ruikt naar rotte eieren… Dat belooft nog wat.. Na een busrit van 1,5 uur kwamen we daar aan het gingen we inchecken in ons hostel. Toevallig was er die dag de opening van het politiebureau tegenover ons hostel en gingen er net een groep mannen de haka uitvoeren! Hoppa, die kan ik ook weer van mn bucketlist afstrepen.. Was leuk om dat een keer te zien, maar de enige echte haka wil ik nog wel een keer van de All Blacks zien. Dus daar moet ik nog eens achteraan.. ’S avonds kregen we te horen dat ze 21 juni in Hamilton spelen, wie weet spreken Janne en ik daar dan weer af om samen naar de wedstrijd te gaan. Vandaag ook voor de volgende dag een excursie geboekt en daarna zijn we lekker ergens een pizza gaan eten!
Jaja, eindelijk naar dat dorp waar die Hobbits wonen. Maar eerst naar de geisers en het thermale park. Wat een lucht, mensen het stonk daar! Modderbaden, geisers en nog veel meer… Het was mistig en dus de lucht bleef ook behoorlijk hangen….. Jammer dat het geen mooi weer was, want we konden niet veel zien door de mist, maar aan de andere kant maakte het dat ook weer wel speciaal… Nadat we weer waren afgezet in Rotorua werden we rond half 2 weer opgehaald en gingen we naar Hobbiton!! Janne is een fan van lord of the rings en was super enthousiast! Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet alle films heb gezien, en ook niet een echt volledig heb afgekeken. Maar zelfs dan is het leuk om naartoe te gaan. Ik vroeg aan de gids of ze toevallig mijn stage bedrijf kende en hij zei dat ze net deze morgen hier waren geweest… NEEEEE kon wel janken, had ze wel even willen zien natuurlijk, achja nog maar een week te gaan en dan kan ik ze ontmoeten. Gezellig samen nog een Apple cider gedronken in de Green Dragon en toen weer richting huis.
Zondag. Eind van de middag zou ik alleen de bus nemen richting Tauranga maar eerst zouden we nog wat leuks gaan doen.. Jammer genoeg dacht het weer daar anders over en was het aan het regenen. Dus maar een klein rondje geprobeerd te wandelen, maar ook de stank liet niet met zich sollen en probeerde ons knock out the krijgen. Dus even boodschappen gedaan en daarna maar gaan winkelen.. Wat moet je anders als het regent? Na veel te hebben nagedacht had Janne toch besloten dat ze met mij meeging naar Tauranga! GEZELLIG!! Daarna alle spullen bij elkaar gepakt en op de bus naar Tauranga gestapt. Dankzij de lieve buschauffeur werden we ongeveer voor het hostel afgezet en hoefden we geen stuk te lopen met onze bagage…
Maandag, regen…… Ja hoor het regent, eigenlijk mag ik niet klagen aangezien dit nog maar de 5e keer is dat ik regen heb.. Dus mondje dicht en hopen dat het snel weer beter weer wordt. Vandaag niet veel gedaan, alleen wat dingen geregeld voor in Auckland.. Want dat komt steeds sneller dichterbij en wordt ik wel lichtelijk gestrest als ik aan het idee alleen al denk dat ik nog steeds geen kamer heb.. Slapeloze nachten heb ik ook al vaker gehad hierdoor, dus moet nodig wat vinden voor de komende 20 weken….
Voor nu staat er op de planning:
Woensdag naar Auckland… Op zoek naar een kamer en de stad leren kennen.
Maandag begin van mn stage!! Ben benieuwd!

Lieve mensen, bedankt voor het lezen! En als je de behoefte hebt mag je altijd een berichtje achter laten!

Groetjes uit het oh zo mooie Nieuw Zeeland!
Kusjes!!!


  • 09 Juni 2014 - 20:10

    Lisan:

    Zég, groentes uit de oven?!? Ik dacht dat jij alleen maar pasta ging eten daar, valt me weer een beetje tegen natuurlijk.. ;)

    Haha ik mis je! Kom maar snel (oké, over 4 maanden en 29 dagen dan) weer naar huis! XXX

  • 12 Juni 2014 - 23:05

    Lieke:

    Hee!! Leuk om te lezen weer :) Je hebt straks genoeg tijd om de mensen van je stage te leren kennen. Ennuh ik hoor daar een inschrijving voor de kustmarathon ;) Die loop je dan MAKKELIJK, haha! Je stage gaat bijna beginnen!! Hopelijk heb je al een kamer en meer slaap ;) xx Lieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ingrid

Actief sinds 02 Mei 2014
Verslag gelezen: 396
Totaal aantal bezoekers 10309

Voorgaande reizen:

05 Mei 2014 - 07 November 2014

De andere kant van de wereld!

Landen bezocht: